D-Congress
D-Award 2023
LYKO och Adyen årets vinnare av D-Award
LYKO vann, i hård konkurrens med Axel Arigato och ASKET, utmärkelsen D-Awards kategori Årets E-handel 2023 som på torsdagskvällen delades ut av Svensk Handel på D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg. Adyen tog hem titeln i kategorin Årets Leverantör.
D-Award
Vilka företag letar vi efter?
Vissa varumärken inspirerar. Med små, enkla grepp, men med stor genomslagskraft. Genom sitt varma och effektiva tillmötesgående i supporten eller med en leverans som var både snabb, smidig, och snygg. Eller som skapat innovativa lösningar för att köpupplevelsen ska bli sömlös för dig som konsument. Varumärken som, i allt de gör, tänker ett steg längre för att påverka människors liv och världen vi lever i. Som integrerat det vi kallar ”purpose” eller ”higher value” som en viktig del i sina värderingar. Som lever det, både internt och externt. Dessa företag letar tävlingen D-Award efter.
Nominerade 2023
För femte året i rad delade Svensk Handel ut D-Award till Sveriges främsta e-handelsföretag. Juryn, som består av ett gäng starka e-handelsprofiler under ledning av Svensk Handels COO, Malin Winbom valde i år att nominera ASKET, Axel Arigato och LYKO!
D-Award har delas ut av Svensk Handel sedan 2019 och utmärkelsen uppmärksammar de svenska e-handelsföretag och leverantörer till e-handeln som bryter ny mark, skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handel på den internationella e-handelskartan, säger Svensk Handels COO och juryns ordförande Malin Winbom.
Årligen nomineras tre företag till priset Årets E-handel. Tidigare vinnare av Årets E-handel är Inet (2022), Caia Cosmetics (2021), Skincity (2020) och Revolution Race (2019). Årets Leverantör delades ut första gången 2022 och då vann Instabox. Vinnaren av Årets Årets E-handel röstas fram av allmänheten, medan Årets Leverantör utses av Svensk Handel.
Vad krävs för att bli nominerad?
Minst ett av följande kriterier måste uppfyllas
→ Företaget har genom nya innovationer och nya lösningar brutit ny mark och drivit den digitala handeln med varor i Sverige framåt
→ Företaget har utvecklat erbjudanden som genomsyrar alla företagets kanaler och som skapar en komplett kundupplevelse utöver det vanliga
→ Företaget har varit mycket framgångsrikt internationellt och bidragit till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan
→ Företaget ligger i framkant när det gäller värderingsstyrda affärer. Värderingarna genomsyrar hela företagets affär och är en del av vad varumärket står för.
D-Award
Vinnare och nominerade tidigare år
Vinnare D-Award 2023: LYKO
Nominerade: LYKO, Axel Arigato, ASKET
Motivering
Med sin nyfikenhet, innovationskraft och sitt tydliga hållbarhetsfokus bryter LYKO , som ett av Sveriges största e-handelsföretag, ständigt ny mark och tar e-handeln i Sverige till en ny nivå. När LYKO krävde fossilfria e-handelsleveranser, agerade och lyssnade hela det svenska ekosystemet.
Vinnare årets Leverantör 2023: Adyen
Adyen har genom sin tekniska och finansiella plattform givit handlare möjlighet att riva barriären mellan fysisk och digital handel. Med miljontals insikter från transaktioner i både fysiska och digitala kanaler kan Adyens kunder bygga överlägsen kundlojalitet och skapa sömlösa kundupplevelser utöver det vanliga.
Vinnare D-Award 2022: Inet
Nominerade: Inet I Djerf Avenue I Rug Vista
Motivering
Inets resa är något utöver det vanliga. Från att vid starten 2000 enbart ha fysiska butiker till att idag vara ett av Sveriges mest innovativa e-handelsföretag med de kanske mest lojala kunderna. Företaget är en pionjär i e-handelsbranschen inom gamification, har ett väldigt stort community och ett resultat som är lika imponerande som kundernas engagemang.
Vinnare årets leverantör 2022: Instabox
Nominerade: Instabox I Bambuser I Voyado
Motivering
Svenska e-handelskonsumenter har de senaste åren äntligen fått möjlighet att välja leveranser som är snabba, nära och hållbara. Instabox har med sina innovativa kundlösningar brutit ny mark och därmed medverkat till att driva e-handeln i Sverige framåt. Med en tydlig hållbarhetsagenda, där de bland annat gått över till helt fossilfria drivmedel, visar de även vägen mot mer hållbara leveranser.
Vinnare D-Award 2021: CAIA Cosmetics
Nominerade: CAIA Cosmetics I Maya Delorez I Sellpy
Motivering
“Ett praktexempel på hur en influenser kan bygga ett eget och starkt varumärke utifrån engagemang och lojalitet inom sitt community. Ett av Europas snabbast växande skönhetsbolag med hög vinstmarginal”
Vinnare D-Award 2020: Skincity
Nominerade: Skincity I Pierce I Sneakersnstuff
Motivering
“Skincity har bokstavligen talat tagit den diplomerade hudterapeuten online, skapat en kundupplevelse utöver det vanliga och varit lönsamma sedan starten 2011. Det är få som beställer från Skincity.se som inte nämner hur genomtänkt signaturpaketeringen är, något man nu kompletterat med en “basic wrapping”. Med ett purpose om att de förändrar liv driver de innovation inom digital hudvård.”
Vinnare D-Award 2019: RevolutionRace
Nominerade: RevolutionRace I Desenio I Ideal of Sweden
Motivering
”I en konservativ bransch med hög prisbild har Pernilla och Niklas Nyrensten visat att det går utmärkt att sälja färgglada snygga egenproducerade outdoorkläder med bra passform till ett rimligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Genom att ta kontroll över hela värdekedjan och via sociala medier involvera kunderna i produktutvecklingen och marknadsföringen har RevolutionRace skapat ett koncept som de framgångsrikt rullar ut i hela världen. Ett koncept som gör dem till ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretag.”
Läs mer om D-Congress
D-Congress
D-Congress 2024 – en manifestation för cirkulär handel
D-Congress • 2min
Raka vägen mot en cirkulär omställning
D-Award • 1min
LYKO och Adyen vinnare av D-Award 2023
D-Award • 3min
ASKET, Axel Arigato och LYKO nominerade till D-Award 2023
D-Congress • 2min
Många nyheter på D-Congress 2023
D-Congress • 5min
Nu kraftsamlar vi kring morgondagens handel
Pre D-Congress • 4min
”Kanalstrategi den största utmaningen just nu”
D-Talks • 5min
Därför är Djerf Avenue och CAIA Cosmetics två av Sveriges främsta DTC-bolag
D-Congress • 3min
Så byggde grundaren Maya Delorez till en 100 miljoners succé via sociala medier
D-Talks • 4min
D-Talks #1: Den perfekta kundupplevelsen – finns den?
D-Talks • 2min
Nu lanserar vi D-Talks
D-Congress • 1min
Spaning med Arne och Per
D-Award • 2min
Inet och Instabox vinnare av D-Award 2022
D-Congress • 2min
E-handelsbranschen träffas i Göteborg på ett utsålt D-Congress
D-Award • 3min
D-Award, nu också med kategorin Årets leverantör
D-Award • 3min
Djerf Avenue, Inet och RugVista nominerade till D-Award 2022
D-Congress • 3min
Aurore Belfrage, Valtech & Nexer till Women in Tech [at] D-Congress
D-Congress • 2min
NetOnNet, H&M, DS Smith klara talare till hållbarhetsscenen
D-Congress • 2min
Hur utformar vi framtidens hållbara e-handelsleverans?
D-Congress • 1min
Kvinnlig VD-trio talare på Women In Tech [at] D-Congress
D-Congress • 2min
Första talarna till D-Congress 2022 är klara!
D-Congress • 3min
Många nyheter på årets D-Congress
D-Congress • 4min
Tillsammans formar vi framtidens handel
D-Award • 1min
CAIA Costmetics vinnare av D-Award 2021
D-Award • 3min
CAIA, Maya Delorez & Sellpy nominerade till årets e-handel
D-Congress • 2min
D-Congress: en hälsning från Svensk Handels COO och vår VD
D-Congress • 1min
D-Congress: dagligvaruhandelns tillväxt ritar om branschen
D-Congress • 1min
Restriktioner försvinner – nu kör vi D-Congress 28 oktober!
D-Congress • 2min
Nu öppnar vi biljettförsäljningen – våra tankar om D-Congress 2021
Pre D-Congress • 3min
”I flexibla kundresor börjar allt med betalningen”
Pre D-Congress • 4min
Nu kraftsamlar vi kring hållbar innovation
D-Congress • 4min
Trenden mot värderingsdriven handel allt mer aktuellt
D-Congress • 2min
Ny rapport: En gränslös handel skapar möjligheter att expandera
D-Congress • 1min
Om du bara fokuserar på Sverige missar du 99,5 procent av dina möjligheter
D-Congress • 1min
China going global: AI och investeringar
D-Congress • 2min
David Rowan spår framtiden
D-Congress • 4min
Öppningstal av Per Ljungberg på D-Congress 7 mars 2019
D-Congress • 2min
H&M vill skapa framtidens kundmöte
D-Congress • 1min
Babyshop.se är en svensk e-handelssuccé
D-Congress • 1min
Facebooks Mårten Barkman ser flera nya trender som kan skapa nya möjligheter för den som utnyttjar dem
D-Congress • 2min
Social Commerce och China Speed
D-Award • 2min
PRESSMEDDELANDE: De är nominerade till D-Award 2019
D-Congress • 3min
Svenska e-handelsprofiler: Därför får du inte missa D-Congress
D-Congress • 2min
Kina visar e-handelns framtid
D-Congress • 2min
Shenzhen eller Silicon Valley – var formas framtidens handel?
D-Congress • 1min