D-Award
2023-02-02

​​ASKET, Axel Arigato och LYKO nominerade till D-Award 2023​

Dags att utse vinnaren av Årets E-handelsföretag!

Till D-Award

Författare

Per Ljungberg

Artikelns längd

3min

Dela artikel

Nu är det dags att rösta fram årets e-handelsföretag. För femte året i rad delas D-Award ut av Svensk Handel till Sveriges främsta e-handelsföretag. De nominerade till D-Award 2023 är ASKET, Axel Arigato och LYKO. Vinnaren röstas fram på Dcongress.se/D-Award och vinnaren presenteras på D-Congress den 9 mars 2023.

Svensk Handel vill med D-Award uppmärksamma de svenska e-handelsföretag som bryter ny mark, som skapar kundupplevelser utöver det vanliga, som sätter Sverige på den internationella e-handelskartan och som är föredömen när det gäller syftesdriven handel.

De nominerade är framtagen av en jury med starka e-handelsprofiler under ledning av Svensk Handels COO Malin Winbom. Under perioden 2 februari till 6 mars kan man rösta på de nominerade företagen på dcongress.se/D-Award. Vinnaren, den som fått flest röster, presenteras under galamiddagen på D-Congress den 9 mars.

Tidigare års vinnare av D-Award är RevolutionRace (2019), Skincity (2020), Caia Cosmetices (2021) och Inet (2022).


Årets nominerade har utsetts med följande motiveringar

 

ASKET

ASKET har en inspirerande och tydlig mission; de driver på för att skapa en värld fri från fast fashion. Med fullständig transparens, spårbarhet och ett livscykeltänk visar de en hel bransch att det går att ställa om modeindustrin. En stark förebild för hur äkta engagemang, entreprenörskap och en klassisk DTC-modell kan bidra till en mer hållbar värld.

AXEL ARIGATO

Axel Arigato har som få andra svenska digital natives-företag lyckats ta sitt digitala community till den fysiska världen och skapa starka inkluderande upplevelser för sina fans, via allt från engagerande inlägg på Instagram till konserter och klubbkvällar i eller utanför deras galleriliknande butiker. Ett praktexempel på ett syftesdrivet livsstilsvarumärke, med innovativa kundupplevelser, som sätter Sverige på den internationella e-handelskartan.

LYKO

Med sin nyfikenhet, innovationskraft och sitt tydliga hållbarhetsfokus bryter LYKO, som ett av Sveriges största e-handelsföretag, ständigt ny mark och tar e-handeln i Sverige till en ny nivå. När LYKO krävde fossilfria e-handelsleveranser, agerade och lyssnade hela det svenska ekosystemet.


Kriterier D-Award

  • Företaget har genom nya innovationer och nya lösningar brutit ny mark och drivit den digitala handeln med varor i Sverige framåt
  • Företaget har utvecklat erbjudanden som genomsyrar alla företagets kanaler och som skapar en komplett kundupplevelse utöver det vanliga
  • Företaget har varit mycket framgångsrikt internationellt och bidragit till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan
  • Företaget ligger i framkant när det gäller värderingsstyrda affärer. Värderingarna genomsyrar hela företagets affär och är en del av vad varumärket står för.

Dessutom ska företaget ha sitt huvudkontor i Sverige och omsätta minst 30 MSEK det senaste räkenskapsåret.

D-Award – Årets leverantör 2023 delas också ut på D-Congress. I den kategorin har vi i år inte några nominerade utan vinnaren presenteras direkt på D-Congress middag den 9 mars. Priset delas ut för andra årets i rad. D-Award – Årets leverantör 2022 blev Instabox.

För ytterligare information kontakta

Per Ljungberg, Chief Innovation Officer, Svensk Handel. +46 (0) 702-36 62 00

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work