D-Congress
2019-03-07

Facebooks Mårten Barkman ser flera nya trender som kan skapa nya möjligheter för den som utnyttjar dem

Författare

Svensk Digital Handel

Artikelns längd

1min

Dela artikel

Den digitala tidsåldern har förändrat människans beteende i grunden. Nya digitala kanaler innebär nya förutsättningar för företag att nå ut med sina produkter och tjänster.

De senaste sex året har förutsättningarna förändrats ytterligare med mobiltelefonens inträde.

De flesta som använder sociala medier loggar in genom mobilen och det ställer nya krav på kommunikation. Den måste vara omedelbar och visuell, säger Mårten Barkman.
En tydlig tendens är kundens krav på tillgänglighet. Den stora mängden nedladdningar av chatapplikationer är ett tydligt tecken i tiden som företagen bör ta på allvar, enligt Mårten Barkman.

Dagens kunder vill inte vänta på att kundtjänst ska öppna, de vill ha hjälp direkt. Om en chat som kommunikationskanal tidigare var ett viktigt incitament för kunden att göra affärer, så kommer det snart vara ett krav.

En annan tydlig trend är skiftet från att kommunicera med stillbilder till videons genomslag, som Mårten Barkman beskriver som massiv.

På bara två år har till exempel vår tjänst Stories, där människor kommunicerar med bilder och filmer i stunden, blivit den största tjänsten för kommunikation på sociala medier. Men här har företagen inte riktigt hängt med, trots att möjligheterna att nå ut med sitt budskap är enorma.

Så hur når man då ut med sitt budskap i en tid när tid och uppmärksamhet är en bristvara? Vi producerar mer information än vi kan konsumera, vilket ställer nya krav på företagens kommunikationsstrategier.

För att nå ut i bruset måste vi börja tänka på vad folk vill lyssna till, snarare än vad vi vill säga och hitta skärningspunkten. Kunskapen kring hur man använder teknologiska plattformar har blivit viktigare än marknadsföringsbudget, konstaterar Mårten Barkman.

Mårtens tips på hur du når igenom bruset:

  • Bli personlig. Placera produkter i relevanta miljöer som matchar kundens intressen.
  • Fånga uppmärksamheten med hjälp av kärnfulla budskap i rätt format. Idag är video det överlägset bästa mediet för att väcka intresse.
  • Tänk globalt. Utnyttja de teknologiska plattformar som finns och testa dig fram.

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work