D-Congress
2022-02-24

Första talarna till D-Congress 2022 är klara!

På D-Congress den 28 april 2022 vänder vi återigen blickarna österut och låter Den Digitala Draken spana in framtidens trender från världens största e-handelsmarknad.

Författare

Svensk Digital Handel

Artikelns längd

2min

Dela artikel

På D-Congress den 28 april 2022 vänder vi återigen blickarna österut och låter Den Digitala Draken spana in framtidens trender från världens största e-handelsmarknad. De har med sig flera gäster med mångårig erfarenhet av e-handelsscenen i Kina. Dessutom diskuterar de vilken påverkan som trenderna från Kina har för e-handeln i Sverige med bland annat Jarno Vanhatapio, en av Sveriges främsta e-handelsentreprenörer. Vi vill också påstå att vi har den optimala avslutningen på ett event med temat E-Commerce as Entertainment.

Den perfekta kundupplevelsen 2022 är den som lyckas engagera konsumenten. Och för att engagera behöver du underhålla. Därför är årets huvudtema på D-Congress E-Commerce as Entertainment och det är också den röda tråden på vår huvudscen Kongresshallen.

Redan på D-Congress 2019 talade Den Digitala Drakens gäster från e-handelsscenen i Kina om förmågan att engagera konsumenterna som den viktigaste skillnaden mellan e-handeln i Kina och den som vi vant oss vid i väst. Sheinyi Wu, tidigare CFO på Kinas tredje största e-handelsplattform Pindoudou, talade bland annat om skillnaderna mellan e-handeln i väst och den i Kina:

”E-handeln i Kina handlar till största del om att få konsumenterna att känna engagemang och en tillhörighet eftersom engagerade människor kommer tillbaka oftare och stannar längre. Det nya och kanske mest framgångsrika receptet för att lyckas med detta är att införa gamification eller annat unikt innehåll för att ta social commerce längre.”

Trenderna som har massiv påverkan på e-handeln

Mycket har hänt sedan Den Digitala Draken var med på D-Congress för tre år sedan. De trender de talade om då tar större och större andelar av e-handeln både i öst och väst. När Jacob Lovén från Den Digitala Draken nu är tillbaka har han med sig Björn Påhlman Spenger, från podden Framtidens E-handel, som side kick. Under programpunkten E-handeln förändras, trender från Kina. Del 1: Den globala spelplanen, gräver de i mekanismerna som kommer att ha massiv påverkan på e-handeln de närmaste tio åren. De ämnen som de kommer ta upp är:

  • De nya plattformarna: E-handel bortom sökordsalgoritmer
  • Hur fungerar Ultra Fast Fashion
  • Vad har Tiktok med e-handel att göra?
  • Conversationalised commerce: e-handel via WeChat.
  • Kina social commerce fenomen: Hur e-handeln förändras
  • Mat: Nästa fas för live shopping?

Det är minst sagt meriterade talare som Den Digitala Draken bjudit in till D-Congress. Du möter bland annat Eva Xiao, amerikansk tech journalist som amerikansk techjournlist som bott och skrivit om Kinas techscen i över tio år. Hennes artiklar för The Wall Street Journal var 2021 nominerade till Pulitzer Price for International Reporting. Du träffar även Michelle Qin, medgrundare och COO på Tritanium Ventures. Hon mycket stor erfarenhet av e-handeln och digital marknadsföring i Kina, bland annat från sin tidigare roll som H&Ms Head of Growth for Asia. Dessutom medverkar Tom XiongYvis Kong och Nicholas Young.

Vad betyder e-handelns utveckling i Kina för den svenska marknaden

Jacob och Björn leder också en programpunkt där de diskuterar vilken betydelse trenderna och utvecklingen för e-handeln i Kina har för e-handeln i Sverige. De diskuterar Drop shipping med Philip Isberg, entreprenören som startat fler än 400 e-handelsbutiker och som är specialist på rapid testing av varumärken. Med Jarno Vanhatapio för de en dialog om hur svenska e-handelsföretag måste utvecklas för att möta konkurrensen från bland annat kinesiska aktörer som Shein. Och så diskuteras vilken lagstiftning som måste till i EU för att säkra att vi kan konkurrera på lika villkor. Medverkanden i det samtalet presenteras inom kort.

Den optimala avslutningen

Vi återkommer snart med information om hur vi inleder D-Congress. Vi kan utlova en stark koppling till spel, musik och populärkultur. Inom kort presenterar vi också hur D-Congress program kommer att avslutas i Kongresshallen. För någon av oss som anordnar D-Congress uppfylls en dröm. Den perfekta avslutningen på ett event med temat E-commerce as Entertainment.

Många starka e-handelsprofiler på våra scener

Kongresshallen är en av sju scener på D-Congress (då inkluderar vi Women in Tech at D-Congress den 27 april) och även på dessa scener medverkar starka e-handelsprofiler med inspirerande och insiktsfulla åsikter. Nya programpunkter och talare presenteras löpande här →

D-Congress 2023

March 8-9

Profitable creativity
The ability to apply creative thinking to drive better results

TICKETS

Retailers & Brands

2.950 SEK

Choose Retailers & Brands ticket if you work at a company or brand that runs a physical or e-commerce store.

Attendee

6.950 SEK

Select Attendee Ticket if you do not meet the criteria for Retailers & Brands ticket.

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 8
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Welcome party
  • MARCH 9
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings and chat with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work