D-Congress
2022-06-21

Så byggde grundaren Maya Delorez till en 100 miljoners succé via sociala medier

Maya Delorez, som efter bara fyra år omsätter 100 miljoner, är till stor del byggd via sociala medier. Grundaren och VD:n Madelene Törnblom är fortfarande ansvarig för allt content och säger att ”bra innehåll är det som gör att du säljer och sociala medier är det enda gratisverktyget på marknaden.” På D-Congress berättade hon om hur.

Författare

Svensk Digital Handel

Artikelns längd

3min

Dela artikel

Madelene Törnblom startade Maya Delorez redan som 20-åring. Ett företag som började med att göra ridbyxor i samma material som träningsbyxor då de ridbyxor som fanns på marknaden var obekväma. Idag, ca fyra år senare, är Maya Delorez ett av de snabbast växande e-handelsföretagen i Sverige. Helt utan externt kapital. Visionen är ambitiös men tydlig: de ska bli världsledande i branschen. Sociala medier har från början varit allt för Maya Delorez och är det fortfarande.

Många har hört och läst om Madelens resa med sin e-handel. Om hur hon började, hur man bygger bolag och om att växa. I intervjun på D-Congress i våras ville vi ta ett nytt grepp och jag frågade henne vad hon brinner för mest. Svaret kom blixtsnabbt.

Content! Bra innehåll är det som gör att du säljer och sociala medier är det enda gratisverktyget på marknaden

Madelene Törnblom, Grundare och VD Maya Delorez

Madelene började marknadsföra sitt företag i sociala medier innan det var registrerat hos Bolagsverket. Hennes mål var tydligt; att skapa en community redan innan hennes produkter hade lanserats för att vid säljstart ha potentiella kunder. Hon började följa (och avfölja konton, vilket skapar uppmärksamhet) för att skapa en följarbas. Kontot hade cirka 600 följare när Madelene började producera och lanserade Maya Delorez ridbyxor. Idag har kontot 165 000 följare.

– Jag har haft en tydlig vision om vad jag ville uppnå redan från början vilket var att sälja globalt. Så jag skrev alla inlägg på engelska redan från start. Jag har gjort allt med ett självförtroende som fick folk att tro att det var mycket större än det var, fortsätter Madelene.

Sociala medier suddar ut gränser och gör produkterna tillgängliga för alla. Varför begränsa kommunikationen till svenska om man når fler på engelska, resonerar Madelene. Att ha en stor vision från början och kommunicera utifrån det är vägen framåt då kommunikationen blir helt annorlunda. Madelene har det helt solklart för sig hur varumärket Maya Delorez ska se ut nu och framöver. I intervjun på D-Congress delar hon med sig av sin strategi och tankar om hon bygger varumärket i sociala medier, som fortfarande är det viktigaste i vägen framåt.

Se den 20 minuter långa intervjun från D-Congress med Madelene Törnblom, grundare och VD på Maya Delorez här

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work