Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/dcongress.se/wp-content/themes/svenskdigitalhandel/header.php on line 69
D-Congress
2019-01-08

Kina visar e-handelns framtid

I Kina går utvecklingen inom e-handel i rekordfart. ”Om vi vill få en bild av framtida online-beteenden kan vi titta på Kina”. Det säger Jacob Lovén från podcasten Den Digitala Draken.

Författare

Svensk Digital Handel

Artikelns längd

2min

Dela artikel

I Kina går utvecklingen inom e-handel i rekordfart. ”Om vi vill få en bild av framtida online-beteenden kan vi titta på Kina”. Det säger Jacob Lovén från podcasten Den Digitala Draken, som kommer djupdyka i trenderna på D-Congress 2019.

Kina har haft en extremt stark tillväxt senaste 30 åren. Det finns mycket kapital i landet, medelklassen växer, och nästan alla har en smartphone. Tack vare detta har Kina tagit gigantiska kliv framåt när det gäller teknik och e-handel. Att handla via telefonen, mobila betalningar och leverans samma dag är redan självklarheter.

– Om vi vill få en bild av framtida online-beteenden kan vi titta på Kina som föregångare. Allt går inte att tillämpa på Sverige och Europa, men en hel del, säger Jacob Lovén från podcasten Den Digitala Draken, som är experter på tech-scenen i landet.

Han identifierar tre stora trender inom kinesisk e-handel: hyper convenience, social commerce och new retail. Den Digitala Draken kommer djupdyka i ämnena på D-Congress 2019, men Jacob Lovén bjuder på en snabb överblick.

Hyper convenience

Leverans samma dag är standard i Kina. Nu handlar det istället om att få varan samma eftermiddag, eller timme. En av landets största e-handlare, JD.com, slår sig ofta för bröstet för att ha levererat på endast 6 minuter. Men lösningen är inte att skaffa dyra lager nära stan. Istället räknar företaget ut vilka varor som kommer att sälja på en viss plats en viss tid. Varorna packas sedan på elektriska lastbilar som får cirkulera i ett område och levererar direkt hem till kunderna när de beställer.

New retail

En tredje trend är att allt fler e-handlare etablerar sig offline, och låter online-funktionerna hänga med in i den fysiska butiken. Ta till exempel Alibaba, som öppnat matbutiker. Kunderna kan beställa från butikerna hemifrån på nätet, men de kan också gå in och scanna varor med mobilen och få dem hemskickade, eller köpa som vanligt i kassan. Och om kunden scannar en vara med sin smartphone, till exempel ett broccolihuvud, går det att få upp en massa information, som vem som odlat det, när det skördades, och rekommendationer på recept.

Till D-Congress 2019 tar Den Digitala Draken med sig tre gäster från Kina: Tingting Fang, som är specialist på social commerce-trender i Kina, Nick Young, före detta innovationschef på JD.com:s AI-hubb, och Pocket Sun från Sogal Ventures, som investerar i tech-företag.

FAKTA

Den Digitala Draken är en podcast som bevakar tech-scenen inom Kina, inklusive e-handel, och har ett konsultföretag med samma namn. Företaget består av Jacob Lovén, som bor i Stockholm men spenderar mycket tid i Kina, och serieentreprenören Tom Xiong som bor i Shanghai.

Preppa inför D-congress genom att lyssna på Den Digitala Drakens pod-avsnitt om Alibaba på digitaladraken.com.


Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/dcongress.se/wp-content/themes/svenskdigitalhandel/includes/sections/notifications.php on line 69

D-Congress 2023

March 8-9

Profitable creativity
The ability to apply creative thinking to drive better results

TICKETS

Retailers & Brands

2.950 SEK

Choose Retailers & Brands ticket if you work at a company or brand that runs a physical or e-commerce store.

Attendee

6.950 SEK

Select Attendee Ticket if you do not meet the criteria for Retailers & Brands ticket.

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 8
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Welcome party
  • MARCH 9
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings and chat with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work