D-Congress
2019-03-07

Om du bara fokuserar på Sverige missar du 99,5 procent av dina möjligheter

Människor blir mer och mer nyfikna och datan kring användarnas sökningar innebär stora möjligheter. Kunderna ställer högre krav på varumärken vilket innebär möjligheter för de som anpassar sin verksamhet för detta.

Författare

Svensk Digital Handel

Artikelns längd

1min

Dela artikel

Det säger Göran Sällvin, Sales manager på Google Sverige.

De senaste årtioendena har den internationella tillväxten varit stadig men på senare tid har det seglat upp ett antal orosmoln:

  • En osäkerhet kring handelsförhandlingar mellan stora länder som USA och Kina, med risk för ett kommande handelskrig.
  • Skuldkriser där länder över hela världen dragit på sig stora skuldberg.
  • Brexit och osäkerheten vad den kommer att innebära.
  • En generell ekonomisk inbromsning.

Hur oroliga bör vi då vara för denna utveckling? Enligt Tobias Wittman, Director Large Customer Sales på Google, finns det ändå mycket att vara hoppfull kring.

Anledningen, enligt honom, är de stora möjligheter som ändå finns när det gäller internationell tillväxt.

Digitaliseringen är mer kraftfull än de mörka molnen och den förändrar allt, säger Tobias Wittmann.
Totalt är fyra miljarder människor över hela världen uppkopplade och den siffran växer stadigt. Inom fem år spår Google att 40 procent fler kommer att vara uppkopplade.

Google har också identifierat fyra trender som ger framtidstro för en fortsatt tillväxt:

Människor blir mer och mer nyfikna och datan kring användarnas sökningar innebär stora möjligheter.
Kunderna ställer högre krav på varumärken vilket innebär möjligheter för de som anpassar sin verksamhet för detta.

Kunder är också mer otåliga idag – 40 procent kan till exempel tänka sig betala mer för leverans samma dag.
Handeln blir mer gränslös – redan idag shoppar 71 procent av alla europeer över landets gränser.
Hur ska man då som svensk e-handlare förhålla sig till detta?

Enligt Göran Sällvin på Google behöver svenska företag bli allt bättre på att våga tänka utanför landets gränser.

Idag är svenska företag i snitt verksamma på fyra marknader.

Vi tänker lokalt och inte globalt men detta innebär också en stor möjlighet, säger Göran Sällvin.

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work