D-Congress
2018-12-14

Shenzhen eller Silicon Valley – var formas framtidens handel?

Svensk Digital Handel tar sikte på Kina under 2019. Vi börjar på D-Congress den 7 mars då Den Digitala Draken med gäster intar Kongresshallen under förmiddagen.

Författare

Per Ljungberg

Artikelns längd

2min

Dela artikel

Några få initierade i Sverige har länge försökt få fler att komma till insikt om att det är Kina man ska studera för att förstå framtidens shopping.

Först nu börjar de få gehör. Även Svensk Digital Handel tar sikte på Kina under 2019. Vi börjar på D-Congress den 7 mars då Den Digitala Draken med gäster intar Kongresshallen under förmiddagen.

Singles Day fick sitt stora genombrott i Sverige i år. Det är en tydlig signal om vad som håller på att hända inom handeln och påminner mycket om hur det såg ut när Black Friday slog igenom på allvar för några år sedan.

Singles Day, eller Guanggun Jie, kan kortfattat beskrivas som Kinas svar på Black Friday. Den äger rum 11 november varje år och datumet är förstås valt eftersom det skrivs med bara ettor. Singles Day instiftades på 90-talet för att fira framför allt ensamstående män, men idag firas den av båda könen och har också blivit den största shoppingdagen i hela världen.

I Sverige satsade både renodlade e-handelsföretag och butikskedjor på Singles Day i år, men bara på nätet. Fenomenet är fortfarande ganska okänt bland den svenska allmänheten. Så var det också för Black Friday för några år sedan. Först 2016 var konsumenterna på allvar med på tåget. Då spred sig även fenomenet till de fysiska butikerna. Jag tror att vi mycket väl kan komma att få se motsvarande utveckling för Singles Day de närmaste åren.

Den klart bästa analysen jag hört i Sverige av Singles Day hörde jag i podcasten Den Digitala Drakensspecialavsnitt Singles Day 2018.  Jag rekommenderar starkt att du lyssnar på det avsnittet. Du får bland annat lära dig varför Alibaba nu kommer att öka sin expansionstakt utanför Kinas gränser.

Den Digitala Draken och Explore China – två organisationer som visar vägen

Den 5 juli i år var vi ett 30-tal åhörare som under Almedalsveckan som lyssnade när Jacob Lovén från Den Digital Draken talade på temat Från imitation till innovation – vad kan vi lära oss av världens största digitala befolkning. Det var första gången jag lyssnade på Jacob live, tidigare hade jag bara hört när han tillsammans med sin kollega Tom Xiong sänt podcasten Den Digitala Draken. Något mer initierat och välproducerat är svårt att finna i Sverige. Att lyssna på dem live, när de kombinerar utsnitt från podden med nya insikter, är om möjligt ännu bättre.

Utöver Jacob medverkade även Josefine Gillver från Explore China på seminariet i Almedalen.  Josefine berättade om ett nytt projekt som Carl Pei, medgrundare till OnePlus, startat. Han tycker att kunskapen om Kina är på tok för låg i Sverige och har därför tagit initiativ till Explore China som varje år under två veckor låter 16 universitetsstudenter besöka några av världens ledande företag på plats i Shenzhen, Beijing och Shanghai.

Den 11 november i år, alltså på Singles Day, hade jag också förmånen att få diskutera e-handel med de mycket initierade och begåvade studenter som antagits till 2018 års Explore China-resa. Det var årets klart mest intressanta diskussion och ännu en gång slogs jag av vad mycket vi har att lära av Kina.

Konsumentmakt på riktigt

På föreläsningar under hösten har jag ofta börjat med att tala om att digitaliseringen av handeln innebär att makten flyttar över till konsumenterna. Och att det framför allt är i Kina det händer. Där talar de inte länge om business-to-consumer utan det är consumer-to-business som gäller. Konsumenternas preferenser och den data som de lämnar efter sig när de shoppar styr hur handeln utformats. Företag i Kina skiljer inte längre på online och offline utan allt är handel, den är datadriven och mobilen är med som ett verktyg i varje touch point under hela kundresan. Det är som bekant detta som Alibabas grundare Jack Ma kallar för The New Retail.

För Alibaba är den fysiska butiken inte bara en mötesplats utan också en logistikhubb. Konsumenterna slipper bära hem varor och kan till exempel få den färska fisk man valt i butiken, tillagad och hemlevererad inom någon timme. Det är hemleverans på riktigt och på konsumenternas villkor. Och det är något helt annat än vad vi är vana vid från Sverige.

Den Digitala Draken med gäster till D-Congress i Göteborg

Om detta och mycket annat kommer Jacob Lovén och Tom Xiong tala om när de intar kongresshallen på D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg den 7 mars 2019. Med sig har de flera gäster från e-handelsscenen i Kina, bland annat Pocket Sun, Tingting Fang och Nick Young. I passet ingår hela fem olika programpunkter:

  • Why China is the leading innovator in e-commerce
  • How e-commerce becomes hugely profitable trough ecosystems
  • China Speed: the story of startups scaling from 0 to 3bn USD IPO in 1 year through social commerce
  • The New Millennials feeding a new generation of brands
  • Market Places: Predicting how Amazon will impact Europe by looking at China’s development

Jag är helt övertygad om att det kommer att talas länge i branschen om detta pass från D-Congress 2019.

Var formas då framtidens handel?

Så är det i USA eller i Kina framtidens handel formas? Min poäng är att det är dags att bredda vår omvärldsbevakning. Det räcker inte att läsa om nya trender från västvärlden på sajter som Techcrunch, Digiday, Recode och Wired. Det är dags att även lägga till sajter som Techinasia, Technode, chinatechnews och Alizila bland favoriterna i din webbläsare.

Per Ljungberg
VD Svensk Digital Handel

D-Congress 2024

MARCH 6-7

Innovation for Impact

TICKET RELEASE DECEMBER 4

TICKETS D-CONGRESS

March 6 and 7

4.950 SEK

Sold-out

March 7

3.950 SEK

Sold-out

March 6 and 7

8.450 SEK

Sold-out

March 7

7.450 SEK

Sold-out

All prices are exclusive of VAT

  • MARCH 6
  • Access to all seminars
  • Afternoon fika
  • Mingle and bar in SH-Lounge
  • MARCH 7
  • Access to all seminars
  • Access to the exhibition and business partners
  • Book meetings with other participants
  • Morning fika
  • Lunch
  • Afternoon fika
  • After work