Nu kraftsamlar vi kring morgondagens handel
Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg kommenterar fusionen med Svensk Handel.

Gordon Delivery
CEO & Co-Founder
I samarbete med: HUI
Grocery Transformation: Hemleveranser av livsmedel - Vad är nästa steg?
Grocery Transformation: Hemleveranser av livsmedel – Vad är nästa steg?
Ekonomisk instabilitet och förändrade konsumtionsvanor tvingar aktörer inom e-handeln av dagligvaror att se över sina affärsmodeller. Det krävs ökad kreativitet, anpassningsbarhet och innovationskraft för att utveckla både konsumentnytta och affärsmodeller som är hållbara över tid.
I en fireside chat med Ali Ghoce, vd och medgrundare av Gordon Delivery, diskuterar HUI Research VD Emma Hernell möjligheter och utmaningar för alla som är verksamma inom e-handeln med dagligvaror. Är det bara lägsta pris som gäller, eller går det att konkurrera med kvalitet? Är flexibilitet viktigare än snabbhet? Hur jobbar Gordon Delivery med cirkulära affärslösningar och ökad transparens? Och går det att skapa affärsmodeller för kylda hemleveranser som även är hållbara utanför storstäderna?
Ali Ghoce
Ali Ghoce är VD och medgrudnare av last mile-företaget Gordon som samordnar hemleveranser med aktiv kyla från dagligvaruhandeln, mealkitföretag, livsmedelsproducenter och apotek till i stort sett hela Sverige. I fjol gjorde Gordon 6 miljoner leveranser i Sverige, Danmark, Norge och Finland med hjälp av egna fordon och en egen techplattform. Gordon utsågs i fjol av Deloitte till Sveriges åttonde snabbast växande techbolag 2018-2021 och tillväxten har fortsatt. I fjol ökade omsättningen med 40 procent och antalet leveranser med 50 procent jämfört med 2021.
Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg kommenterar fusionen med Svensk Handel.
Grönt val, miljösmart, bra val, hållbar. Det är några av de olika begrepp som idag möter konsumenter när de ska välja leveransalternativ vid onlineköp. Alla dessa val skapar inte bara en oklarhet för konsumenterna utan har också väckt frustration från branschen som har saknat en gemensam terminologi kring betydelsen av begreppen.
Vi ringde upp Holden Bale på hans kontor i Brooklyn, New York, för att ta pulsen inför hans dragning på Pre D-Congress den 27 oktober.
”Nu krävs kreativitet för ökad lönsamhet”
Maya Delorez, som efter bara fyra år omsätter 100 miljoner, är till stor del byggd via sociala medier. Grundaren och VD:n Madelene Törnblom är fortfarande ansvarig för allt content och säger att ”bra innehåll är det som gör att du säljer och sociala medier är det enda gratisverktyget på marknaden.” På D-Congress berättade hon om hur.
Nu kan du se första avsnittet av vår nya talkshow.