Nu kraftsamlar vi kring morgondagens handel
Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg kommenterar fusionen med Svensk Handel.

Linköpings Universitet
Professor logistik och supply chain management
Logistikutveckling i teori och praktik - ökad grad av innovation och flexibilitet
Logistikutveckling i teori och praktik – ökad grad av innovation och flexibilitet
I takt med detaljhandelns snabba omställning mot omnikanaler, ökad e-handel och nya hållbarhetskrav har logistik blivit alltmer strategiskt viktigt. Ett effektivt logistiksystem som idag leder till konkurrenskraft behöver däremot inte göra det imorgon. Nya affärsmöjligheter ges kontinuerligt av teknikutveckling, kundkrav och nya affärsmodeller, men bara för de företag som har förmågan att hela tiden utveckla sitt logistiksystem.
Erik Sandberg presenterar den senaste forskningen om logistikutveckling och hur detta leder till ökad grad av innovation och flexibilitet. Erik Sandberg är professor i logistik vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling på Linköpings universitet och hans forskning berör främst supply chain management och organisation av logistikverksamhet.
Samtidigt som detaljhandeln utvecklas och digitaliseras har konsumenterna börjat ställa ökade krav på smidighet och precision, vilket utmanar detaljhandelsföretagens logistiksystem. Behovet av dynamiska förmågor, det vill säga kapacitet att ständigt utveckla och modifiera de resurser som ingår i ett logistiksystem, är därför stort. Erik Sandberg presenterar teorier kring logistikutveckling, samt vad som krävs för att få till stånd en sådan i praktiken.
Forskningsprojektet som presenteras har genomförts i nära samarbete med H&M där forskarna har följt och medverkat aktivt i tre av H&Ms större utvecklingsprojekt inom logistik och supply chain.
Erik Sandberg
Erik Sandberg är professor i logistik och supply chain management på avdelningen Logistik-och Kvalitetsutveckling vid Linköpings universitet. Hans forskning handlar om affärsutveckling, strategi och organisation av logistikverksamhet, ofta med syftet att bättre förstå hur logistik kan bidra till hållbara konkurrensfördelar. Han har de senaste tio åren lett ett antal större forskningsprojekt som på olika sätt har belyst logistikutvecklingen i svenska handelsföretag. Han är också författare till två läroböcker samt över 100 vetenskapliga journal- och konferensartiklar.
Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg kommenterar fusionen med Svensk Handel.
Grönt val, miljösmart, bra val, hållbar. Det är några av de olika begrepp som idag möter konsumenter när de ska välja leveransalternativ vid onlineköp. Alla dessa val skapar inte bara en oklarhet för konsumenterna utan har också väckt frustration från branschen som har saknat en gemensam terminologi kring betydelsen av begreppen.
Vi ringde upp Holden Bale på hans kontor i Brooklyn, New York, för att ta pulsen inför hans dragning på Pre D-Congress den 27 oktober.
”Nu krävs kreativitet för ökad lönsamhet”
Maya Delorez, som efter bara fyra år omsätter 100 miljoner, är till stor del byggd via sociala medier. Grundaren och VD:n Madelene Törnblom är fortfarande ansvarig för allt content och säger att ”bra innehåll är det som gör att du säljer och sociala medier är det enda gratisverktyget på marknaden.” På D-Congress berättade hon om hur.
Nu kan du se första avsnittet av vår nya talkshow.
D-Congress 2023
Profitable creativity
The ability to apply creative thinking to drive better results
TICKETS
Retailers & Brands
2.950 SEK
Choose Retailers & Brands ticket if you work at a company or brand that runs a physical or e-commerce store.
Attendee
6.950 SEK
Select Attendee Ticket if you do not meet the criteria for Retailers & Brands ticket.
All prices are exclusive of VAT