Nu kraftsamlar vi kring morgondagens handel
Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg kommenterar fusionen med Svensk Handel.

Stadsmissionen / Nana Sacko
Projektledare för Textil produktion på Stadsmissionen / Grundare av Nana Sacko
I samarbete med: Swedish Fashion Council
Fashion Transformation: En ökad andrahandsmarknad och en ökad digitalisering
Fashion Transformation: En ökad andrahandsmarknad och en ökad digitalisering
Det sker en transformation inom modeindustrin och för att positionera svenskt mode som ledande i framtidens modeindustri måste vi synliggöra den omställning som branschen står inför, mäta förändringar som sker och exemplifiera arbetet vi driver från Sverige.
Swedish Fashion Council har i sitt arbete för att utbilda, innovera och främja svensk modeindustri tagit fram rapporten Fashion Transformation, som den första i sitt slag att belysa transformationen i modeindustrin.
Denna session inleds med att Swedish Fashion Councils VD Jennie Rosén introducerar ämnet Fashion Transformation för att därefter övergå till en fördjupning i två av de ämnen som står högst på agendan; en ökad second hand-marknad och en ökad digital modeindustri.
Kläder har idag en halverad livslängd jämfört med för bara tjugo år sedan. Med nya affärsmodeller, en ny syn på begagnade kläder, politiska beslut om reducerad moms och digitala lösningar som möjliggör och försäljning per-to-peer, kan andrahandsmarknaden revolutionera hur vi köper, säljer och förhåller oss till kläder.
För att vi ska nå dit krävs det dock omfattande investeringar och omprioriteringar, framförallt hos marknadens största och därmed i slutändan även mest avgörande aktörer.
Emma Streman, Product owner på H&M Buiness Tech inleder med ett Keynote om ämnet som därefter följs upp av ett panelsamtal med Alma Riihelä, Nordenchef Sellpy, Kristian Ranjal, Co-founder Aplace och Nana Sacko, grundare av SAKO och projektledare Stadsmissionen. Samtalet leds av Jennie Rosén.
Idag befinner sig konsumenten lika mycket digitalt som fysiskt, vilket gör att behovet av att uttrycka den digitala identiteten växer. Detta är ett fenomen som länge varit etablerat i gaming-industrin, men som nu växer hos flera i målgruppen.
Att befinna sig i digitala universum kommer vara avgörande för att interagera med gen z. Det öppnar upp nya möjligheter för hur varumärken kan berätta sin historia, integrera med sin konsument och öka försäljning i egna kanaler.
Fredrik Timour, Founder Fashion Innovation Center, introducerar ämnet och leder därefter ett panelsamtal med Kunal Chopra, Managing Director & Co-Founder på Frame, Laura Rojas, Directness of Innovaton på Niinjas In Pyjamas och Mucheneta Ten Napel, CEO & Co-Founder Shape Innovate.
Nana Sacko
Nana Sacko har arbetat inom modeindustrin de senaste 20 åren med inköp, design och produktion globalt. Idag arbetar hon som projektledare inom textil och produktion på en av Sveriges största second hand organisationer med uppgift att öka återanvändandet på de textila material som samlas in. Hon driver även det Göteborgs baserade varumärket SACKO med inriktning på växtfärg och up cycling av second hand och textil där hon utforskar cirkulära designprocesser och hållbart mode.
Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg kommenterar fusionen med Svensk Handel.
Grönt val, miljösmart, bra val, hållbar. Det är några av de olika begrepp som idag möter konsumenter när de ska välja leveransalternativ vid onlineköp. Alla dessa val skapar inte bara en oklarhet för konsumenterna utan har också väckt frustration från branschen som har saknat en gemensam terminologi kring betydelsen av begreppen.
Vi ringde upp Holden Bale på hans kontor i Brooklyn, New York, för att ta pulsen inför hans dragning på Pre D-Congress den 27 oktober.
”Nu krävs kreativitet för ökad lönsamhet”
Maya Delorez, som efter bara fyra år omsätter 100 miljoner, är till stor del byggd via sociala medier. Grundaren och VD:n Madelene Törnblom är fortfarande ansvarig för allt content och säger att ”bra innehåll är det som gör att du säljer och sociala medier är det enda gratisverktyget på marknaden.” På D-Congress berättade hon om hur.
Nu kan du se första avsnittet av vår nya talkshow.
D-Congress 2023
Profitable creativity
The ability to apply creative thinking to drive better results
TICKETS
Retailers & Brands
2.950 SEK
Choose Retailers & Brands ticket if you work at a company or brand that runs a physical or e-commerce store.
Attendee
6.950 SEK
Select Attendee Ticket if you do not meet the criteria for Retailers & Brands ticket.
All prices are exclusive of VAT