Nu kraftsamlar vi kring morgondagens handel
Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg kommenterar fusionen med Svensk Handel.
- Inclusion, tech and sustainability -
Hur kan ny teknik och e-handeln bidra till ett mer hållbart samhälle? D-Congress är i år partner till Women in Tech – Nordens mest inflytelserika plattform för att lyfta fram kvinnors roll inom tech.
Hur kan ny teknik och e-handeln bidra till ett mer hållbart samhälle?
D-Congress är i år partner till Women in Tech – Nordens mest inflytelserika plattform för att lyfta fram kvinnors roll inom tech. Därför tjuvstartade vi D-Congress den 27 april med Women in Tech [at] D-Congress. Tillsammans med ledande kvinnor inom e-handeln diskuterar vi bland annat impact, sustech och inkludering.
Du hittar inspelningar av alla talarnas framträdanden nedan
Varför är det avgörande och vad har det för betydelse för framtidens innovationer?
Nora Bavey är General Partner på Unconventional Ventures, en nordisk VC som fokuserar på impact tech bolag grundade av diversiferade grundare. Hon är varumärkesstrategen som blev prisbelönade techentreprenören som blev riskkapitalisten som fokuserar på diversifierade grundare och ser ägandet och entreprenörskapet som det starkaste verktyget till jämställdhet. Med sin förståelse och fokus på Hållbarhet, DEI och framtida trender bygger hon ekosystem i Norden för att ta tillvara på den potential som hon ser går förlorad idag. LinkedIn
Delving into the practical, this session will provide actionable ways we can all create more inclusive environments which embrace diversity of all people. You will leave with a toolkit to help you, regardless of what level you are in your organization.
In this session, Sheree will share why diversity and inclusion are core to your business, and how to create a diversity and inclusion strategy which maps globally.
Listed as one of the UK’s Top Most Influential Women in Tech & an international multi-award winner for her services to Diversity & Inclusion in industry, Sheree (@nirushika) is a Global Diversity, Equity and Inclusion Senior Executive; Advisory Board Member, Women Who Code; Contributor, Forbes. She is the Author of ”Demanding More” – a book which aims to teach readers about how deliberate exclusion has been in systems and society, so we can be purposefully and deliberately inclusive moving forward. LinkedIn
Pandemin har gjort att ny teknologi ”hoppat framåt” ett antal år och kunderna litar idag mer på att företag kan göra skillnad i hållbarhetsfrågan än institutioner. Vad skapar det här för utmaningar och möjligheter i e-handelns hållbarhetsarbete? Vilken strategi har e-handlare för att ta det till nästa nivå och vilken teknik har man och kommer man att investera i för att kunna mäta sitt hållbarhetsarbete? Vilken kompetens behövs det för att nå uppsatta mål?
Susanne Holmström är en passionerad ledare som brinner för kundupplevelsen, digitalisering och för att släppa lös den fulla potentialen från alla medarbetare och hela organisationen. Sedan hösten 2018 är hon VD för NetOnNet. Susanne har många års erfarenhet av ledarskap och av att arbeta nära kund, bland annat från tolv år inom telekom och två år inom försäkring. Med mod, tydlighet och hållbarhet som ledord tar hon och NetOnNet kundens förändrade krav på allvar och vidareutvecklar bolagets omnikanal-koncept för framtiden. LinkedIn
Susanne Ehnbåge är sedan 2018 VD på Lindex – ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 19 marknader, e-handel och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex växer och genomgår en tranformationsresa som ett globalt, varumärkesdrivet, ’digital-first’ och hållbart modeföretag.Susanne har sin bakgrund inom hemelektronikbranschen, från trainee till VD på SIBA och däremellan bl a e-handelschef och marknadschef, samt därefter VD NetOnNet. Aktuella styrelseuppdrag för Resurs Bank och Ahlsell, tidigare uppdrag för HiQ och Mio. LinkedIn
Kristina Lukes är VD på Nelly sedan mars 2020 och VD/Koncernchef för Nelly Group sedan november 2020. Hon har en lång bakgrund i livsmedelsindustrin i olika chefsroller inom marknadsföring, affärsutveckling och sortiment hos bland andra Paulig, Santa Maria, Orkla, Abba Seafood och Unilever. Hon har även varit VD på en av McCanns reklambyråer i Sverige.
Ny teknik och digitalisering driver spännande förändring och nya möjligheter inom Retail området. Caroline kommer att ge en inblick i trender och drivkrafter inom retail samt dela med sig av några personliga reflektioner kring framtiden. Några områden som kommer att beröras är hållbarhet, enkelheten för kunden samt vad man har laddat DNAt/värderingar i bolaget med och vilken betydelse det har.
Caroline har ett stort driv och passion för retail och affärsutveckling. Hon har lång erfarenhet av retail och eHandel, bla i ledande roller för H&Ms digitalisering och online expansion samt COO på nelly.com. Nu är Caroline COO på Nexer Maverick, den digitala fullservice byrån inom Nexer familjen och hjälper retailers med strategi, teknik och kommunikation. LinkedIn
Konsumenterna litar idag på att företag kan göra mer skillnad i hållbarhetsfrågan än institutioner. Det ställer höga krav och förväntningar på e-handeln och kunderna efterfrågar transparens och action. Samtidigt har pandemin gjort att utvecklingen inom digitalisering ”hoppat framåt” ett antal år vilket gör att utvecklingen för ny teknik att jobba med och mäta sitt hållbarhetsarbete snabbt gått framåt.
As Head of Sustainability and Innovation, Marianne focuses on Sustainability and Traceability covering standards and certifications, material intelligence, LCA analysis, compliance and circularity. She joined TrusTrace in Stockholm in February 2021. Prior to joining TrusTrace, Marianne worked as an investor for a Creathor Venture, a German Venture capital fund investing in tech start ups, where she set up the Nordic business for the firm. She also has deep expertise from the food industry where she was in her last role leading the innovation team for Anheuser-Busch in the UK and developed a sustainability strategy for Stella Artois.Marianne holds an Master in Marketing from EADA business school in Barcelona as well as a Bsc in Digital Media from the University of Applied Sciences in Bremen. LinkedIn
Anna är sedan 2020 hållbarhetschef på mode- och e-handelsföretaget NA-KD. Hon har tidigare arbetat med hållbarhetsfrågor på Volvokoncernen. LinkedIn
Digitaliseringen av näringsliv och samhälle sker i ett rasande tempo. IT-branschen skriker efter folk och Enligt World Economic Forum behöver 50 % av alla som jobbar omskola sig (re-skill) till 2025. En av de färdigheter som efterfrågas i samband med skiftet är självledarskap. Hur kan man upskilla sig för att skaffa de nödvändiga kunskaperna man behöver för att jobba inom tech? Och vilken kunskap är det? Var börjar man? I den här panelen samtalar vi med tre kvinnor som tagit saken i egna händer och som idag jobbar med tech på olika sätt.
Grundare CMO Goes Tech och marknadschef på DBT.
Gül är en marknadsförare som alltid tyckt om tech och som på senare år genom intresset breddat sin roll och tagit för sig mer inom tech och data för att hon sett att det behövts. Hon har byggt upp helt nya innovativa e-handelsplattformar inom hotell – HTL Hotels och varit ansvarig för digitalisering och e-handel för Nespresso, Scandic hotels, Coca-Cola Europacific partners och även nu. Gül brukar alltid täcka TX och därefter e-handel för det handlar om en helhetsupplevelse och inte bara konvertering. Gül är en av grundarna till nätverket CMO Goes Tech och är idag CMO på DBT Capital- On a mission to redefine relationship business banking for SME’s by providing the finance they need. LinkedIn
Marielle är CTO på The Folklore Company, ett statup som förenar broderi med teknik. Hon har jobbat inom tech (utveckling och design) i ca 10 år och hamnade där lite av en slump. Ursprungligen var det tänkt att bli modedesigner men hon svängde om och studerade till spelgrafiker på högskolan. Mitt i utbildningen var det på fritiden hon formade sin kärlek till att koda och utan officiell utbildning har hon med åren samlat på sig väldigt bred kompetens och brukar kalla sig själv för ”Full stack light”. LinkedIn
Anna Gustafsson (Kappahl) är ux-designer inom e-handel med fokus på kundbeteenden och tillgänglighet. Resan till techbranschen har gått från reklam och mode vidare via ett bootcamp i frontendutveckling för att tillslut landa i ux-design. LinkedIn
Snabbväxaren Stronger som säljer träningskläder för kvinnor på nätet vill bli starkare. Nu förstärker bolaget ledningsgruppen med sex nya kvinnliga toppchefer.
– Stronger växer som varumärke runt om i världen och vi måste ha de bästa talangerna på plats för att stötta i och accelerera vår tillväxtresa, och det har jag identifierat i vår nya ledningsgrupp, säger vd Annica Rantala.
CEO på Stronger, ett av Sveriges mest snabbväxande varumärke inom activewear och e-handel. Tidigare erfarenheter från företag såsom Röhnisch, Stadium och Åhléns i roller som Creative Director, COO, Marknadschef, Försäljningschef och affärsutveckling. LinkedIn
Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!
Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg kommenterar fusionen med Svensk Handel.
Grönt val, miljösmart, bra val, hållbar. Det är några av de olika begrepp som idag möter konsumenter när de ska välja leveransalternativ vid onlineköp. Alla dessa val skapar inte bara en oklarhet för konsumenterna utan har också väckt frustration från branschen som har saknat en gemensam terminologi kring betydelsen av begreppen.
Vi ringde upp Holden Bale på hans kontor i Brooklyn, New York, för att ta pulsen inför hans dragning på Pre D-Congress den 27 oktober.
”Nu krävs kreativitet för ökad lönsamhet”
Maya Delorez, som efter bara fyra år omsätter 100 miljoner, är till stor del byggd via sociala medier. Grundaren och VD:n Madelene Törnblom är fortfarande ansvarig för allt content och säger att ”bra innehåll är det som gör att du säljer och sociala medier är det enda gratisverktyget på marknaden.” På D-Congress berättade hon om hur.
Nu kan du se första avsnittet av vår nya talkshow.
D-Congress 2023
Profitable creativity
The ability to apply creative thinking to drive better results
TICKETS
Retailers & Brands
2.950 SEK
Choose Retailers & Brands ticket if you work at a company or brand that runs a physical or e-commerce store.
Attendee
6.950 SEK
Select Attendee Ticket if you do not meet the criteria for Retailers & Brands ticket.
All prices are exclusive of VAT