Nu kraftsamlar vi kring morgondagens handel
Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg kommenterar fusionen med Svensk Handel.

Closer
Project Manager ASTER, Alliance for sustainable e-commerce
Hur gör vi e-handelsleveranserna mer hållbara?
Det finns en debatt i samhället om e-handelns leveranser är miljömässigt hållbara. Samtidigt kan hemleveranser nästan betraktas som samhällskritiskt efter att vi under pandemin uppmanades av myndigheter och regeringsrepresentanter att handla på nätet istället för i fysiska butiker.
Hur rättvis är kritiken mot e-handelns leveranser? Vilken roll kan e-handeln spela i omställningen mot ett mer hållbart samhälle? Det pågår en rad initiativ i branschen för att hjälpa konsumenter att göra mer hållbara leveransval. I denna session presenteras och diskuteras en rad av dessa branschinitiativ.
Presenteras i samarbete med Dagens Logistik
Josephine är en av två ansvariga för ASTER som är ett Vinnova-finansierat initiativ startat under hösten 2021. ASTER har som mål att skapa verkstad kring utmaningar inom e-handeln för att uppnå målbilden att ”Varje e-handelsleverans i Sverige ska vara hållbar och bidra till ett levande samhälle” genom att jobba som en katalysator för att alla e-handelns aktörer ska kunna gemensamt möta sina utmaningar inom ramen för samverkansprojekt, samt att vara en drivkraft kring viktiga frågeställningar.
Ett exempel är ett pågående nära arbete med Svensk Digital Handel, 10 e-handlare och 10 distributörer att jobba fram en branschöverenskommelse kring ”Den fossilfria leveransen”. Tidigare har Josephine bla. arbetat med utvecklingen av geofencing i Sverige samt jobbar en del av sin tid inom det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden.
Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg kommenterar fusionen med Svensk Handel.
Grönt val, miljösmart, bra val, hållbar. Det är några av de olika begrepp som idag möter konsumenter när de ska välja leveransalternativ vid onlineköp. Alla dessa val skapar inte bara en oklarhet för konsumenterna utan har också väckt frustration från branschen som har saknat en gemensam terminologi kring betydelsen av begreppen.
Vi ringde upp Holden Bale på hans kontor i Brooklyn, New York, för att ta pulsen inför hans dragning på Pre D-Congress den 27 oktober.
”Nu krävs kreativitet för ökad lönsamhet”
Maya Delorez, som efter bara fyra år omsätter 100 miljoner, är till stor del byggd via sociala medier. Grundaren och VD:n Madelene Törnblom är fortfarande ansvarig för allt content och säger att ”bra innehåll är det som gör att du säljer och sociala medier är det enda gratisverktyget på marknaden.” På D-Congress berättade hon om hur.
Nu kan du se första avsnittet av vår nya talkshow.
D-Congress 2023
Profitable creativity
The ability to apply creative thinking to drive better results
TICKETS
Retailers & Brands
2.950 SEK
Choose Retailers & Brands ticket if you work at a company or brand that runs a physical or e-commerce store.
Attendee
6.950 SEK
Select Attendee Ticket if you do not meet the criteria for Retailers & Brands ticket.
All prices are exclusive of VAT